Teatrul în educație – călătoria descoperirii prin magia scenei
Peste 1.000 de elevi din instituții de ȋnvățământ din Sectorul 5 au ȋnvățat ce sunt emoțiile, prin intermediul unor piese de teatru și ateliere creative ȋn cadrul proiectului ,,Cufărul cu emoții”. Proiectul este finanţat din fonduri nerambursabile acordate de Consiliul Local al Sectorului 5 prin Centrul Cultural şi de Tineret Ştefan Iordache, în cadrul programului de finanţare nerambursabilă 2023, în baza Legii 350/2005 și este implementat de Asociația pentru Educație și Sănătate Mens Sana.
,,Ne-am propus, inițial, să ajungem la 500 de elevi din sectorul 5, cu proiectul ,,Cufărul cu emoții”. Atât de mare a fost cererea din partea elevilor și profesorilor, ȋncât numărul s-a extins la peste 1.000 de copii. Cei mici, dar și adulții implicați au fost extrem de receptivi la activitățile educative, atât la piesele de teatru care s-au pus ȋn scenă chiar la ei ȋn școli, cât și la atelierele de dezvoltare personalăă și la cele de storytelling. Sper că astfel i-am stimulat să meargă la teatru și ȋn timpul liber și să ȋși păstreze și cultive această pasiune pe tot parcursul vieții”, spune psihoterapeutul Lorena Diaconescu, fondatoare a Asociației pentru Educație și Sănătate MENS SANA.
Ȋn proiect a fost implicată o echipă de specialiști care a cuprins psihologi, actori, compozitor și regizor. Obiectivul comun al tuturor a fost de a-i ajuta pe cei mici să descopere lucruri noi, să se cunoască mai bine, să ȋși accepte, ȋnțeleagă și gestioneze emoțiile și trăirile.
,,Actorul când pășește pe scenă aduce cu el un întreg univers imaginar. Cu prima respirație simte spectatorul. Îl ascultă și apoi îl ia cu el în poveste. Deși nu pare, între spectator și actor este un dialog continuu. Actorul așteaptă tot timpul un răspuns din partea celor din sală. De la o simplă respirație până până la râs și plâns. Spun împreună povestea. De aceea același spectacol este diferit la fiecare reprezentație. Teatrul învață omul să creadă în incredibil”, spune Gabriela Dumitru, regizor.
Copiii sunt obișnuiți de mici cu joaca și cu lumea poveștilor, astfel că teatrul este un instrument educativ ușor de folosit ȋn cazul lor, cu rezultate rapide și de succes.
,,Cred că nu este deloc greu să stârnim copiilor interesul pentru teatru, ba chiar este ceva cât se poate de firesc. Universul copilului este un amestec de realitate, joc și visare și din aceste trei elemente se compune orice spectacol de teatru. Din propria experiență pot spune că de un spectacol bun, copiii sunt atrași ca de un magnet. Așadar, este simplu! Trebuie să ducem copiii la teatru, să fim atenți să alegem spectacolul corect în funcție în primul rând de vârstă și poate ar mai trebui să facem ceva: să ne bucurăm de spectacol și noi, adulții, ca niște copii, împreună cu copiii. Cei mici trebuie să îi simtă pe părinți că intră cu ei în poveste și trăiesc această experiență împreună”, declară Alexandru Prica, actor.
,,Teatrul este locul ȋn care descoperim lumea – un loc ȋn care ești liber să explorezi, să descoperi și să te joci indiferent de vârsta pe care o ai. Consider că avem de ȋnvățat lucruri noi ȋn fiecare zi, iar teatrul ne aduce aminte să ne jucăm și să privim lumea cu alți ochi”, completează și Andreea Mitrea-Mera, actriță.
În lumina reflectoarelor, educația devine o poveste plină de învățăminte și emoții, iar teatrul rămâne un partener magic în această călătorie continuă a descoperirii de sine și a lumii care ne înconjoară.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția ofcială a Sectorului 5 al Municipiului București sau a Centrului Cultural şi de Tineret Ştefan Iordache.… citeste mai mult
Vezi sursa