Despre omologarea și înmatricularea unui ATV

Green
24.05.2018
Autor: Cristi Teodorescu

La 1 ianuarie 2017 a intrat în vigoare Regulamentul european nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru autovehiculele cu 2 sau 3 roți și pentru cvadricicluri, precum și Regulamentul nr. 167/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehicule agricole și forestiere, două documente stufoase cu un total de cam 130 de pagini, care au obiectivul de a armoniza legislația statelor membre referitoare la aceste tipuri de vehicule. Aceste legi îi privesc atât pe posesorii de scutere și motociclete, cât și pe cei de ATV-uri. În acest articol ne vom concentra pe efectul celor două decizii europene asupra omologării și înregistrării unui ATV în România.

Despre ATV-uri, conform regulamentelor europene
Practic, ATV-urile sunt acoperite de ambele dintre aceste două regulamente, in funcție de parametrii de construcție și de destinația utilizării.
Vom începe cu Reg. 167. Conform articolului 2, punctul 4, acesta acoperă:
Tractoare pe roți cu o masă de cel mult 600kg – aici sunt incluse unele atv-uri, iar categoria este denumită T3.
Dacă viteza maximă este mai mică sau egală cu 40km/h, atunci categoria este T3a, iar dacă viteza maximă este mai mare, atunci categoria este T3b. Dacă facem o analiză a modelelor disponibile pe site-ul ATVRom, unul dintre cei mai importanți dealeri de profil din țară, atunci vom vedea ca o mare parte din ATV-urile comercializate de aceștia sunt din categoria T3b.
Pe de altă parte, Reg. 168 acoperă cvadriciclurile destinate să circule în rețeaua rutieră publică, vehicule din categoria L, adică vehicule motorizate cu două, trei sau patru roți. În cazul acesta, ATV-urile sunt acoperite de categoria L6e (cvadricicluri ușoare) sau L7e (cvadricicluri ușoare).
Categoria l6e acoperă categoria de cvadriciclu ușor, adică vehicule cu viteză maximă mai mică de 45km/h, masă mai mică sau egală cu 425Kg și cilindree mai mică de 500cc și maxim 2 locuri.
L7e include cvadriciclurile grele, adică vehicule cu masa mai mică sau egală cu 450Kg destinate transportului de pasageri, sau mai mică sau egală cu 600Kg dacă sunt destinate transportului de marfă.
Trebuie menționat că ATV-urile acoperite de Reg. 168 dispun și de omologare referitoare la standardele de emisie – din acest motiv, omologarea lor este deseori denumită Euro 4.
Bineînțeles, și acestea au un număr însemnat de subcategorii disponibile, însă pentru scopul articolului de față ne vom putea limita la acestea.
Inmatricularea/înregistrarea ATV-ului
În primul rând este necesar să precizăm că este o diferență între înmatriculare și înregistrare. Prima se face la poliție, iar vehiculele de acest fel primesc numere cu suport alb și caractere negre, iar înregistrarea se face la primărie și numele primite au suport galben și caractere negre. Registrul Auto Român (RAR) vă va spune dacă modelul se înmatriculează sau nu.
Un ATV clasificat ca T3 (tractor) se va înregistra la primărie și va acces doar pe drumurile publice din zona (excluzând drumurile naționale și autostrăzile).
Un ATV din cealaltă categorie se va înmatricula la poliție.
Lucrurile se pot complica și am auzit cu toții de situații în care poliția refuză înmatricularea și trimite proprietarul la primărie pentru înregistrarea ca tractor, iar primăria refuză și ea la rândul ei înmatricularea pe motiv că un ATV nu este tractor. Cu toate acestea, asta ține de nivelul de pricepe și instruire al angajatului respectiv, nu de lege.
Vom fi primii care recunosc că legea în această privință este foarte complexă și alambicată. Articolul de față nu se dorește a fi unul exhaustiv – s-ar putea scrie analize de zeci de pagini pe acest subiect. Pentru orice nelămuriri, sugestia noastră este să vă adresați unui dealer ATV , ori poliției rutiere ori RAR-ului.

Articole similare:

Top

Fii la curent cu cele mai interesante ştiri din blogosfera românească.

Urmărește revistablogurilor.ro pe Facebook

×